Direktlänk till inlägg 9 december 2008

Vilken dag.

Av Catti - 9 december 2008 18:18

Dagen började med en glad överraskning. När jag som vanligt kikar in till djuren ser jag tre små pigga ungar hos Ålga. Gör en snabbkoll innan jag måste sticka till jobbet.

På jobbet får jag ledsna samtal. Så maktlös jag känner mig och så ont det gör i hjärtat när någon är så ledsen.

Senare får jag ett samtal från Maria om fler marsvinsbäbisar, nu i Suss och Sivan bur.

Både Suss och Sivan har tydligen fött precis innan Maria kommer hem. Sista moderkakorna är på väg ut. 12! bäbisar ligger det i buren.  6 är döda. 2 av de levande mår inte bra. Maria kämpar för att få igång dem. Den ena ger upp strax efter. Den andra lever än men det är inte mycket med henne.

Kvar sitter nu 4 små levande bäbisar ensamma i ett hörn. Mammorna verkar inte bry sig speciellt mycket om dem så där måste jag hålla extra koll. De verkar ialla fall pigga.

Precis detta med döda ungar hände förra gången för Suss o Sivan. Trodde då att det berodde på värmeböljan som var då.

Ålgas bäbisar är pigga och knubbiga. Foto på ungar kommer.

 
 
Sophie

Sophie

9 december 2008 21:03

Verkligen otursdag idag. :-( Känns så hopplöst att förlora en massa bebisar när man har väntat så länge och mammorna har gått så länge och ruvat på dem.

http://luneas.bloggagratis.se

 
Natalia

Natalia

9 december 2008 21:49

Vet knappt om man ska gratta eller beklaga, en bra men även dålig dag, tur iaf att några ungar finns kvar i livet! Håller tummar och tår för att de ska klara sig!

http://hellopiggy.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catti - 9 januari 2011 21:28

Oj oj oj. Nu var det länge sedan det uppdaterades i bloggen. Tjejerna i inlägget nedan har blivit stora. De är nu 7 månader. Måste försöka bli bättre på det här. I helgen anordnade vår lokalavdelning Norrort dubbelutställning i Kallhäll. Chindira f...

Av Catti - 5 juli 2010 23:04

 Nybackens Cleopatra ( ville inte riktigt vara med på bild idag)   Nybackens Chimaria   Nybackens Chindira       ...

Av Catti - 5 juli 2010 22:19

Länge sen jag skrev något här. Nu är det sommar och marsvinen kan mumsa på gräs varje dag och det har hänt lite i burarna. Idag flyttade en liten teddyhona på 6 veckor tillsammans med en hona född i augusti. Kändes jätte bra när jag träffade mamman i...

Av Catti - 29 mars 2010 21:13


I lördags hade vi stor sorg då vi förlorade Prinsipessa och hennes bäbisar i magen på natten. Trots nattvak och stödmatning gick det inte. Vi hittade henne död med en persiljekvist i munnen. Lilla Prinsipessa försökte in  det sista. Det tog hårt oc...

Av Catti - 14 mars 2010 21:53

Nu är det lugnt i burarna igen. Det gick väldigt smidigt att flytta om denna gång. Ysters mage är nu riktigt rund men hon har några veckor kvar. Även Prinsipessa börja bli rund om sin mage. Fotade lite djur idag för att uppdatera hemsidan. Kom på n...

Ovido - Quiz & Flashcards