Alla inlägg under augusti 2008

Av Catti - 25 augusti 2008 21:32

Här har det varit tyst. Jag vet.

Dels händer det inte nåt speciellt på masvinsfronten. Dels har jag hållit på med Norrorts hemsida när jag har haft tid över.

Men i dag gick jag faktiskt ut i svampskogen. Här har vi haft myggexplosion i helgen när värmen kom och jag gissade ju hur det skulle vara i skogen. Så på med heltäckande kläder och alla fria hudytor smordes med myggmedel. Tur var väl det. Jisses vad mygg det var. Men faktisk, jag fick inte ett enda myggbett! Så myggmedlet fungerade ialla fall. Men det måster vara besvärligt för djuren.

Hittade bara lite svamp. Lite kantareller och lite svart trumpetsvamp.

Däremot såg jag väldigt många spår efter vildsvinen. Vad det bökar upp. Glad att jag inte mötte någon. Härom kvällen var det på besök i grannens potatisland. Det var den potatisen.

Jo, och så hade jag ju med mig sju fästingar hem som kröp på strumpan. Rys! De tycker jag inte om.

Nu ska jag nog inte ut i skogen förrän höstkantarellerna kommer. De är roligast att plocka. Äta dem får någon annan göra. Gillar inte svamp men det är så avkopplande att plocka.


Av Catti - 18 augusti 2008 23:04

Har väl inte hänt så mycket nytt sedan jag skrev här sist.

Vi går här hemma och väntar på att vi ska känna några bäbisar hos vår self Princessan. Idag anmälde jag till utställningen i Valbo. Ska bli kul!

Har bara anmält 1 djur men det är ju ialla fall mer än ingenting.

Kvällarna ägnar jag just nu åt att uppdatera Norrorts hemsida. Sånt är kul tycker jag:)

Av Catti - 15 augusti 2008 21:56

 Äntligen är arbetsveckan slut!

Imorgon är det dax för Norrorts marsvinspicknick. Vi håller tummarna att vädret håller upp. Det såg ganska positivt ut på TV.

Vi hade vår första oicknick förra året och de kom faktiskt en hel del familjer. Kul! Hoppas att det kommer ännu fler iår.

Jag har förberett för "pluttar-tävling". M o jag spånade loss sen får vi se hur det fungerar. I har gjort tipspromenad med marsvinsfrågor.


I marsvinrummet är det lugnt. Lillkillen växer o mår bra. Vad kan man annars göra med 2 "mammor"? Troligvis stannar han här.


Av Catti - 10 augusti 2008 20:58

Idag har vi gått i affärer ihopp om att hitta lite kläder till hösten. Nåja, lite blev det väl.

Sen var vi en snabbis till Ikea.

Nu kommer hösten och jag vill göra om hemma. Sovrummet måste göras om!

Det har vi inte gjort om sen vi övertog det efter Maria. Men det är så litet så det kan inte ta lång tid.

Hallen skulle jag vilja måla om och sen skulle jag vilja ha en ny soffa. Soffan o fåtöljerna vi har nu är så klumpiga och dessutom väldigt gamla. Och sen...

Jaja, jag har ju hela vintern på mig. Och så skulle jag vilja vara kompis med pojken med guldbyxorna.

Av Catti - 9 augusti 2008 16:19

Den enda nu levande ungen efter nattens och morgonens tråkigheter.

Frisk och pigg springer han omkring i buren och pysslas om av både Ellimina och mamma Ålga. Han kommer nog få mat så det räcker och lite till. Söt som socker är han med sina stora ögon.

Av Catti - 9 augusti 2008 15:49

Nu ger jag snart upp och börjar med blommor istället. Det är nog inte lika sorgligt.

Strax efter midnatt börjar Ålga att föda kullen som jag väntat så på. Ut kommer en vit? unge, en till? en till? och slutligen en 2färgad. Vad är detta?

Men anar ju redan. Kikar i munnen på de vita ungarna. Jodå, helt missbildade tänder eller inga alls. Och ögonen är så små så små och liksom insjunkna.

Ålga måste vara dold roan.Grämer mig så att jag gjort denna parning. Men hur kunde jag veta. Går och lägger mig och försöker somna men tankarna snurrar. Hoppas att naturen löser problemet med de 3 missbildade ungar åt mig under natten.

Direkt när jag vaknar igen går jag in till marsvinen. I buren sitter de 3 missbildade ungar fortfarande vid liv. Den friska tvåfärgade ungen knatar pigg omkring. Men... i spånet ligger tre döda ungar. Va´hur många unga hade hon? hinner jag tänka innan jag ser att Elliminas mage är borta.

Det är hennes döda ungar. Varför? Antagligen sattes hon igång av Ålga.

Tittar på de små vita. Vet att jag måste ta bort dem. Tårarna rinner.

Lika bra att få det gjort med en gång.


Av Catti - 7 augusti 2008 14:36

Jag har fått på mig en sån 24-timmarsmätare av blodtrycket igen. 3gånger i timmen sätter den igång. Durrar och blåser upp manschetten så armen  blir alldeles röd och står rakt ut vare sig jag vill eller inte. Nyss blåste den upp sig just när jag höll på att svänga. Natt sömnen blev det inte så mycket med. Undrar lite varför det är sååå lång sladd mellan mätaren o manschetten. Har vaknat ett antal gånger i natt av att jag trasslat in mig själv. Nu är det bara en liten stund kvar sen ska jag bli befriad från den.

Bäbisar? Nä, det har inte kommit några än!

Av Catti - 5 augusti 2008 17:15

..och byttes ut mot höstoväder. Nu är jag inte lika posivt till det längre måste jag erkänna.

Och inga bäbisar än. Väntar, väntar...


Ovido - Quiz & Flashcards