Alla inlägg under oktober 2009

Av Catti - 24 oktober 2009 22:32

Igår kväll när jag var in till djuren en sista gång för dagen låg

4 små bäbisar i en hög i buren. Alla döda:((

Bea hade tvättat dem och bitit av navelsträngen. Levde de när de föddes?

Om jag ändå hade gått in till djuren tidigare. Hon kan ju inte ha

fött dem i en sån hög.

Det såg mer ut som om de lagt sig ihop som de brukar när de är nyfödda.

De föddes iof 1 vecka för tidigt. Enligt sista brunsten och

proppen skulle de födas nästa helg.

2 creamhonor, 1 pewhona och en buff eller creamhane var det.


Bea satt ihopkrupen i ett hörn. Bea, söta Bea! måtte det här sluta bra.

Ingen aptit för att smaka på varken grönsaker eller hö.

Blandade till Critical care

och gav henne. Vågade inte vänta för att se om hon började

äta under natten.

I morse fick hon lite Critical igen. Nu verkar hon lite piggare.

Har ätit lite hö och morot

och sitter inte bara still.

Du måste fixa det här Bea!!



Av Catti - 18 oktober 2009 19:35

Idag när det var just ute tänkte jag passa på att fota

Mrs waddington och hennes bäbisar till hemsidan.

Det gick inte så bra. Efter 3 kort tog batteriet i kameran slut. När jag

hade laddat om det var det inte lika just ute längre och djuren inte

speciellt samarbetsvilliga. Sprang de inte ur bild så kom de fram

för att kika på kameran. Mååååånga bilder blev det men inte många med skärpa.

Dessa blev ialla fall hyffsat ok. Bilder till hemsidan får vänta.

Det blir väl just någon dag igen.  


Av Catti - 14 oktober 2009 16:54

Imorse när vi kom upp satt dessa ljuvligt söta ungar

i buren hos Mrs Waddington. 2 honor och 2 hanar.

Ska försöka fota dem lite mer senare.  

Av Catti - 11 oktober 2009 19:43

Ena dagen tycker jag att Elsa är riktigt pigg. Nästa dag inte.

En dag satt hon och åt massor av hö

och jag kände mig så lättad. Dagen efter åt hon knappt inget.

Idag kastade hon sig över en morot.

Tog den i munnen och sprang in i hörnet så att hennes unge inte skulle ta något.

Men hö..nåt strå.

Stödmatar fortfarande med Critical Care. Tack o lov så gillar hon det och äter det själv.

Men jag vill ju inte ge henne för mycket heller. Vill ju att hon ska börja äta mer hö.

Igår hittade jag dessutom en böld på henne. Som tur var en sådan som gick lätt att tömma. 

Hennes lilla bäbis mår ialla fall prima.

Mrs Wadingtons har öppnat sig har har nog inte långt kvar. Men nu är jag så nojig över

att något ska gå på tok här också så jag får inte mycket nytta gjort.

Springer ut o in i marsvinsrummet.

Av Catti - 6 oktober 2009 20:25

Börjar med det sorgliga. Den lilla cream bäbisen finns inte längre. Hon fick avsluta sitt liv i torsdags.

Jag trodde ett tag att det skulle gå att rädda henne. Hon ökade, om än långsamt i vikt.

Hon började aldrig att dia Elsa när hon väl fick i gång mjölken utan fick matas med baby semp.

Hon började smaka lite kornkross och hö.Var pigg och både sprang och skuttade i buren

Sen gick det bara utför. Tog bara emot lite babysemp

på onsdagen och rasade i vikt.På torsdagen dräglade hon och såg ut att kväljas när jag försökte mata henne, vilket innebar att hon rasade ännu mer i vikt och mådde inte alls bra. Jag kunde inte göra annat än att låta henne sluta sitt liv. Så sorgligt.

Nu till det roliga. Den lilla buffhonan mår bra. När Elsa väl fick igång sin mjölk var hon snabbt där och började dia.

Hon ökar fint i vikt.

Nästa roliga är att även Elsa verkar klara sig. Ett tag var hon riktigt dålig av förkylningen och åt ingenting. Har matat henne med Critical Care. Nu äter hon själv men aptiten är väl inte riktigt tillbaka så hon får fortfarnde Critical 1gång / dag med tanke på att hon diar också.

Sen har jag fått ett nytt burskåp.

Det blev lite problem här hemma när jag tog hem nya djur och det inte gick att sätta ihop djuren som jag hade tänkt mig. Hanarna gick att sätta ihop utan problem men honorna...

Det blev till att ta ner vanliga burar från vinden med den påföljden att det knappt gick att gå i marsvinrummet.

Så trångt det blev. Tack o lov hade jag sparat komplement lådorna sen jag hade sådana i gamla burskåpet.

Min snälle man åkte och köpte material och snickrade snabbt ihop ett skåp till lådorna som jag målade vitt.

Så nu finns det plats på golvet igen:)

En av de boende i nya burskåpet är Mrs Waddington som förhoppningvis får fina små bäbisar snart.

Måtte det bara inte bli komplikationer eller problem igen.

Sätter in en bild på skåpet och Mrs Waddington.     



Skapa flashcards