Alla inlägg under mars 2009

Av Catti - 26 mars 2009 16:38

Vi tampas vidare här hemma med kattens medicin. Att få i katter tabletter är en sak för sig.Det blev som jag trodde, inte lika lätt som med den första. Och svarare o svårare blir det för var tablett. Dessvärre ska vi försöka få i henne tabletter 16ggr till. Suck. Sen skulle vi för säkerhets skull lämna in ett urinprov från katten för att kolla att det inte var kristaller som gjorde att hon hade svårt att kissa. De kunde inte kolla det när vi var hos vet för blåsan var tom.

Fick tips av vet att byta ut kattsanden mot popcornkärnor som inte suger upp urinen. Men hur sjutton ska jag få katten att kissa på beställning var ju en tanke jag fick.Måste få henne att kissa när jag kom hem tidigt idag för provet får inte vara äldre än 2timmar. Men se.. så kom jag på så fiffigt. Kajsa älskar räkor. La räkor i vatten så att de fick smak. Och Kajsa lapade o lapade och en timme senare hade jag mitt prov. Först tittade hon väldigt skeptisk på popcornkärnora men till slut fick de duga.Sen var det  bara att köra iväg det till vet. Nu ska jag vänta in provsvar och hoppas att de inte hittade något.

Kajsa är ialla fall piggare idag och har slutat att småskvätta.

Och som om det inte var nog för katten så håller vi på att klippa henne.

Kajsa är en långhårig kattdam som verkligen avskyr pälsvård. När vi tar fram borsten drar hon. Där hjälper det inte ens att muta med räkor. Och varje vår när hon släpper sin tjocka vinterpäls har vi samma kamp här hemma. Vi kämpar med borsten och hon fräser. Och sen slutar det som det gör.

Men konstigt nog accepterar hon bättre att bli klippt än borstad. Ialla fall en liten stund. Så nu klipper vi lite flera gånger per kväll tills pälsen är klippt. Vacker blir hon inte men någon annan lösning finns inte. ENVISA katt! Men go`är hon (när hon får som hon vill).


Av Catti - 24 mars 2009 20:40

Vår katt kajsa har fått urinvägsinfektion. Det var iallafall vad veterinär var ganska säker på. Det gick inte att ta urinprov för hon var alldeles tom i blåsan. Tror jag det efter att hon har kissat var 3:e minut hela morgonen.

Tack o lov lyckades jag få en veterinärtid redan idag. Och fick min snälle man att ta ledigt från sitt jobb och åka till veterinären med katten. Jag hade svårt att komma ifrån.

Vi ska för säkerhets skull ta lite urin o lämna in för kontroll när kisseriet kommit igång igen. Vet. ville säkerhetskolla att det inte var kristaller i urinen. Håller tummarna att det inte är det som är problemet.

Så nu ska vi lyckas med att få i Kajsa antibiotika i tablettform 2ggr om dan i 10 dagar. Första tabletten är redan klar, utan ett rivmärke på mig:)

Körde ett lite fullt trick där. Kajsa älskar skinka. Så jag bad Maria fladdra med skinkan precis framför nosen på Kajsa. Vi vet ju hur hon gapar stort och kastar sig över skinbiten. men se.. då var jag där och snabbt stoppade in tabletten i munnen på henne. Och innan hon visste vad hon gjort så hade hon svalt både tablett och skinka. Men jag tror nog inte att hon går på samma sak i morgon igen. Måste  nogkomma på ett nytt trick. Att gömma tabletten i något gott är provat sedan tidigare. Lika irriterad som jag blir över att hon lyckas spotta ut tablett lika facinerad blir jag över hur djuren kan lyckas med det. Hur det kan svälja leverpastejen men inte tablett som var inbakad i den. Och detta på mindre än 1 sekund.


Av Catti - 22 mars 2009 07:48

Idag tänkte jag sova länge efter en lång dag i Kallhäll igår men vad händer?

Jag vaknar 7:05 och kan omöjligt somna om igen.

Gårdagen då: utställningen flöt på bra vad jag upplevde. Jag hade hoppats på ett Cert på Ylva Yster men fick nöja mig med ett Ck.

Vi ställde även Trollstugans Beatrice och henne gick det bättre för.

Hon blev BIRj med Cert och senare BISj2. I pet vann hon sin grupp, fick silver kort och blev Bästa Pet3. Hon kan numera titulera sig Guldpet.

Prinsessan ställdes även hon i pet med väldigt bra bedömning men hon kom 2:a i sin grupp.

Efter utställningen hade vi i Norrort årsmöte. I år var de flera medlemmar som var närvarande på årsmötet. Jättekul.

Nu blir det en helg utan utställning innan det bär av till Lessebo.

Av Catti - 7 mars 2009 21:13

Idag har jag varit på marsvinutställning i Valbo. Som vanligt bra organiserat och kul att träffa "marsvinsvänner".Hade hoppats på Cert på Ylva Yster men ack då.. får väl hoppas vidare i 2 veckor till utställningen i Kallhäll Selfarna gick det bättre för. Resultat kommer på hemsidan.

Jag ställde bara teddyn sen satt jag domarsekretare hela dagen. Varje gång lär jag mig något nytt. Maria ställde selfarna.

Med oss hem hade vi en snygg creamhane som förhoppningvis ska ge oss fina bäbisar tillsammans med "Sickan". Det är än en gång J som är snäll och lånar ut hane till oss.

Just nu håller vi på med omflytt i burar .Matglada Prinsessan har gått tillsammans med Ylva som behöver lite mer mat. Resultatet har blivit att Ylva fortfarande är tunn men det är defenitivt inte Prinsessan. Så nu blir det andra bullar för Prinsessan. Hon får gå med två andra damer som inte heller behöver kraftfoder. Där blir det hö och grönsaksdiet. Ylva får flytta in till ungdjuren.

I morgon ska jag försöka fota lite djur och uppdatera hemsidan. Det var ett tag sen och idag blev jag påmind om att det saknas djur på sidan. Jag vet;)



Av Catti - 2 mars 2009 21:19

Igår kom vi hem från en underbar vecka i Idre. Och jag är inte gipsad någonstans. Är faktiskt lite stolt över mig själv. Lärde mig åka slalom förra året och nu vågade jag mig , lite dumdristigt kanske, ner för en röd backe.

Dessutom råkade jag åka i en halfpipe, tror jag det heter. Fast det var inte riktigt planerat. Skulle följa dottern i en för mig ny backe. Sen ropar hon: Följ inte efter mig nu! Men det var för sent. Hopp, hopp, hopp. Bara en massa bullar i backen. Maria viker sig av skratt och ropar att jag måste åka från sida till sida. Då gick det väl kanske lite bättre. Tur att ingen filmade. Benen brett isär o armarna med stavar rakt ut. Men jag stod i alla fall på fötterna hela vägen ner. Och kul var det faktiskt. Ska nog prova det någon gång igen:) Fast då ska jag vara lite mer förberedd.

Nu är det trimning av djur inför utställningen i helgen som gäller. Och så ska jag få iväg anmälan till Kallhäll. Skulle ha gjort det men har ägnat 2 timmar av kvällen till att fixa med datorn som jag inte var riktigt vän med idag.

Och medan jag gjorde det började jag vela om vilka djur som ska med. Får fundera tills i morgon.

Nu ska jag kika runt på era bloggar och se vad som har hänt under min skidvecka.

Ovido - Quiz & Flashcards