Alla inlägg den 15 juni 2008

Av Catti - 15 juni 2008 17:22

Alldeles nyss ropar Maria att Suss har sammandragningar. Snabbt var jag på plats i marsvinrummet. Har varit orolig då jag gissat att att Suss antingen har väldigt stora ungar eller många. Och hon har varit drägglig till och från.

Suss har problem att få ut ungen nr 1 men när den väl är ute kommer nr 2 snabbt efter. Och strax efter det nr 3. Suss hinner inte ta hand om ungarna då hon får fler sammandragningar. Sivan som bor i samma bur kommer till undsättning. Och det har jag ju sett förut. Men nu till det underbara. Sivans ungar som föddes i tisdags hjälper till att tvätta. Nr 4 och nr 5 kommer ut. Tyvärr klarades sig inte nr1 o nr2. De slutade andas efter några minuter och gick inte att få liv i. Gissar att det tog för lång tid för dem att komma ut. Sivan tycker att hon hjälp till tillräckligt och går iväg för att äta men medan Suss äter moderkakor och tvättar sig fortsätter småungarna att tvätta de nyfödda. Tycker det är så fantastiskt! De är bara 5dagar gamla och ändå vet de vad de ska göra när ungar föds.

Slet till mig kameran och lyckades få det på film. Inte bästa kvalitet kanske.

Någon som vet om det går att lägga ut filmsnutt i bloggen?

Min hemsida ligger ju tyvärr fortfarande nere eftersom de aldrig verkar fixa den trasiga servern den ligger på.

Nu måste jag titta till dem igen och hålla tummarna att nr3,4 och 5 klarar sig.


Ovido - Quiz & Flashcards